Internet kao „prozor u svijet“. U vrijeme pandemije korona virusa ova tvrdnja još više dobiva na značaju. U dane isključenosti iz društvenog života „u živo“, internet i odraslima i djeci predstavlja glavnu vezu sa vanjskim svijetom. Zato je sada posebno važno dodatnu pažnju obratiti na sigurnost djece na internetu.
Što je to što pri korištenju interneta može ugroziti djetetovu sigurnost i dobrobit? Putem interneta djeci su dostupne brojne informacije, brojni sadržaji i prilike za komunikaciju s brojnim osobama. Ono što može naštetiti djeci jesu neprovjerene informacije kao i neprimjereni sadržaji i komunikacija. Svemu navedenom djeca mogu biti izložena putem raznih kanala – video igrice, brojne društvene mreže i aplikacije, elektronička pošta, razni portali.
Roditelji se često osjećaju preplavljeno brojnim mogućnostima koje internet nudi i teško im je pratiti sve ono s čime se djeca susreću i koriste. Radi toga mogu imati dojam da ne mogu nadzirati djetetove aktivnosti, a često nisu niti svjesni potencijalnih opasnosti. Koje su to?
Obzirom da aktualnu situaciju i boravak u kući, dodatno treba istaknuti vrijeme koje djeca imaju na raspolaganju za korištenje interneta, radi čega je i mogućnost izloženosti navedenim opasnostima veća.
Međutim, čak kad možda i ne razumiju i ne znaju što djeca na internetu rade, važno je da roditelji djecu upoznaju s opasnostima i poduče ih na koji način se s njima nositi. Zato je kroz razgovor s djecom važno saznati na koji način i za što koriste internet (koje društvene mreže i aplikacije koriste, koje youtubere prate, koje video igrice igraju), koliko znaju o mogućim opasnostima za vrijeme korištenja interneta i kako smatraju da u istima treba postupiti.
Što roditelji mogu činiti da umanje rizike (prekomjernog) korištenja interneta?
Uz sve opasnosti koje internet može donijeti, važno je istaknuti brojne i značajne prednosti i doprinos. Ovih dana posebno je važan kao kanal za provođenje nastave na daljinu. Osim ovog obaveznog obrazovnog elementa, internet predstavlja nepresušan izvor brojnih obrazovnih i poticajnih sadržaja. Vrijeme koje dijete provodi na internetu pokušajte usmjeriti upravo prema takvim sadržajima. Predložene aktivnosti prilagodite uzrastu i interesima djeteta.
Koje aktivnosti na internetu roditelji mogu predložiti djetetu?
Pripremila: Nataša Makarun, diplomirani psiholog-profesor, psihologinja Dječjeg doma “Tić” Rijeka